basliksiz-1 basliksiz-3

Işığın gücü, doğada var olan canlılardan ilham alan pazarlama uzmanlarının dikkatini çok uzun zaman önce çekti. Doğal ışık yetmiyorsa yapay ışık kullanıldı ve derken ışık, aydınlatma dünyasında önce gözlere, zihinlere ve daha sonra da pazarlama aracı olarak sektöre yerleşti. Bugün de değişen bir şey yok, halen pazarlama alanında profesyoneller ışığın gücüne inanırken, insanlar ışığın, hatta bol ışığın olduğu şeylerle ve yerlerle ilgileniyorlar. Aydınlatma tasarımı alanında pazarlamayla omuz omuza ilerleyen sektörlerden biri olan perakende için, özellikle de mağaza ve vitrin aydınlatması çok önemli. Tabii doğru olarak kullanıldığında… Zira insanlar ışığı görmekten mutlu olduğu kadar yanlış kullanıldığında tam tersi şekilde de etkilenebilmekte.

Mağaza aydınlatmasını temel olarak sergileme alanları (vitrin, mağaza içi odak noktaları, standlar vb) ve genel mağaza içi aydınlatması olarak iki alt başlığa ayırmak mümkün. Genel aydınlatmada temel prensip gözleri rahatsız etmemek kaydıyla, mağazadaki her şeyin daha rahat görülmesini sağlayacak düzeyde ışık kaynağı kullanmak. Öte yandan, genel mekan aydınlatmanın bir parçası olan ancak daha fazla ışık gerektiren yerlerde, örneğin soyunma odalarında renklerin ve tüm detayların doğru algılanması için yüksek aydınlık seviyesine ihtiyaç duyulmakta. Kimi mağaza içi aydınlatma uygulamalarında ise atmosferi güzelleştirmek ve müşteriye sıra dışı deneyimler sunmakamacıyla dekoratif aydınlatma yaklaşımlarında da faydalanıldığı projelere rastlamak mümkün. Ancak bunun dozunun doğru ayarlanması çok önemli. Aksi durumda aydınlatma elemanları,satışı yapılmak istenen ürünlerin önüne geçerek müşteri için esas odak noktası haline gelebilmekte. Mağazalardaki özellikle vitrin, stand vb gibi sergileme alanları gibi yerlerde ise tasarımcının yaratıcı fikirlerine çok daha fazla ihtiyaç duyulmakta. Burada yapılacak, müşteriyi şaşırtan sıra dışı uygulamalar hem ürünleri hem de mağazayı görünür hale getirmekte.Başka bir ifadeyle insanların mağazaya girmesini ve oradan bir şeyler satın alarak çıkmasını sağlamak için aydınlatma tasarımında profesyonel yaklaşımlar sergilenmesi gerekmekte.

Doğru seçilmiş aydınlatma elemanlarının satışı doğrudan etkilediği gerçeği tartışmasız olmakla birlikte bir mağazanın aydınlatma biçimi firmanın prestiji açısından da çok önemli. Çünkü aydınlatma projesi kullanıcı gereksinmelerini karşılayacak nitelikte olması gerektiği kadar aynı zamanda o markanın imajıve kurum kimliğiyle de uyum sağlamak zorunda. Ayrıca bunlara ilave olarak bazen firmanın piyasaya sunduğu yeni bir ürünle ilgili yaratılmak istenen imajı da desteklemesi gerekmekte. Bu nedenle uygun rengi ya da renkleri yakalamak ve bunları en doğru şekilde bir araya getirmek projenin başarısı açısından çok önemli.

Bugünün modern aydınlatma elemanları olan tavan ve zemin armatürleri, renkli spotlar, LED ışık şeritleri, neon ışıklar, geçiş ışıkları, renkli, beyaz ya da günışığı floresan lambalar (CFL) mağazalar ve vitrinler için en çok tercih edilen seçenekler içerisinde. Ancak bazen zarafet ve lüksü ifade etmek gibi henüz modası geçmeyen ihtiyaçlar için gösterişli ya da modern avize seçeneklerine de başvurmakta. Tüm bunlar arasında enerji tasarruflu olanlar ise artık çok daha fazla tercih edilmekte.

16-02studioxag_008_web-1

ADIDAS “TUBULAR”

Londra’daki Adidas Originals Mağazası’nın vitrini, yeni ayakkabı modeli “Tubular” için StudioXAG tarafından tasarlandı. 2016 Sonbahar-Kış sezonu için hazırlanan vitrinin merkez noktasında perspektifin arttırılması için üç kez tekrarlanan, üç farklı ölçekli ve katmanlı pencereler kullanılmış. Vitrinin gücü, bu katmanlardan her biri için bir mavi ışık desteğiyle artırılmış. Her katman için kullanılan bu mavi ışık vitrinin merkezine yerleştirilen askıdaki ürüne müşterileri çekerek çarpıcı ve hipnotik bir kompozisyon yaratıyor. 3D beyaz harflerle vitrinin genişliğine yayılarak yazılan “Tubular”ın harfleri kampanyanın bütününü oluşturan grafik tasarımın bir parçası olarak perspektifi bütünlüyor. Pencerenin katmanlı ve tekrar eden montajı, mavi ışıkla birlikte ayakkabının ortaya çıkmasını sağlıyor.

made-com-windows-by-lucky-fox-london-uk-03

 MADE YOU LOOK

Lucky Fox markasının MADE.COM ile işbirliği yaparak gerçekleştirdiği MADE You Look kampanyası için hazırlanan Soho Showroom vitrini, bilinenlerle bilinmeyeni ortaya çıkaran bir tasarım olmuş. MADE.COM, DNA’nın bir parçası olan çeşitli vinyetlerinden ilham alarak Lucky Fox tarafından tasarlanan vitrinde, MADE.COM simgeleri ve siluetleri ile iyi bilinen parçaları bir araya getirilmiş. Bir sergi salonu düzeni yaklaşımıyla hazırlanan vitrin, müşterilere showroom’un içindeki yenilikleri işaret edecek şekilde planlanmış. Vitrinde anlatılmak istenen her şey ise aydınlatma şeritleri ve neon ışıklarıyla vurgulanmış.

mateofumero_0349-copia-1

 BESTOURS SUMMER

Tony Franch ve ekibinin tasarımını yaptığı vitrin düzenlemesi, doğuya lüks seyahat destinasyonlarına dikkat çekmek amacıyla kurgulanmış. Yaz mevsimi boyunca Mynmar, Tayland, Hindistan gibi ülkeler için merak uyandıracak söz konusu seyahatler için vitrin düzenlemesi eski tiyatro setlerinden ilham alarak hazırlanmış. 8 katman halindeki altı ışıklı vitrin düzenlemesi için 2 metre derinliğe yerleştirilen LED aydınlatmalar, optik illüzyon ve perspektif yaratmak amacıyla kullanılarak başarıya ulaşılmış.

 

 GANT’S SHIRTMAKER millington-associates-gant-6-1140x798

Sektörde 60 yıldır varlığını sürdüren, moda dünyasının amiral gemilerinden GANT markası, kurum tarihini öne çıkarmak ve geride bıraktığı yılları kutlamak için Millington Associates ile yeni bir vitrin tasarımı için anlaşmış. Marka, gömlek tasarımıyla moda hayatına başladığını ve gömlek yapmanın tarihini yazdığını öne çıkarmak isteyince, tasarımcı ekip bu konuya vurgu yapan vitrin tasarımıyla markanın isteğini gerçekleştirmiş. GANT’ın vitrin düzeni, netliği ve estetik anlayışıyla sanat galerilerinden esinlenilerek tasarlanmış. Markanın ünlü gömleklerini vurgulamak için, tavandan sarkıtılan, şeffaf akrilik boru şeklinde çerçeveler içindeki neon ışıklarla dramatik bir aydınlatma tasarımından yararlanılmış. Pencerelere konumlandırılan vinil döşemelere harfler yansıtılarak gölge efekti sağlanmış. Böylece aydınlatmanın yardımıyla yakalanmak istenen etki ve vurgu güçlendirilmiş.

topshop-dot-windows-by-cclr-london-uk-02

 MINTDESIGNS AOYAMA

Jo Nagasaka, Schemata Architects ve Keisuke Hatakenaka Architects Studio işbirliği ile gerçekleştirilen vitrin projesinin ana teması,“mağazanın önünden geçenlerin dikkatini çekmek”olarak belirlenmiş. Mağazanın içerisi ve dışarısı arasındaki farklılığı mümkün olduğu kadar ortadan kaldıran ve yürüyen insanların mağazanın içini tamamen vitrinden görüp giysileri kolayca seçebilmelerini amaçlayanvitrin tasarımı, ekstra büyük pencereler ile desteklenmiş. Tasarımcıların ortaya çıkardıkları işin sonucunda, ayarlanabilir 3D askı sistemi ile dört tarafa değiştirilerek kullanılabilen çok yönlü bir vitrin elde edilmiş. Bu askı sistemiyle mağazanın tamamı büyük bir vitrine dönüştürülecek şekilde her yanı açıkta bırakılarak, eşit ışık dağılımı sağlayan çok sayıda aydınlatma elemanı ile dışarıdan bakanlar için farkındalığı arttıran bir vitrin-mağaza tasarımı elde edilmiş.

09_img_9656_web

THOPSHOP FLAGSHIP

Thopshop Flagship Mağazası’nın yeni sezonu karşılamak üzere düzenlenen yeni vitrininde, farklı boyutlarda 5000 nokta kullanılmış. Vitrin düzenlemesi içten aydınlatmalı manken kaideler tarafından, beyaz zemin üzerinde renkli kablolama ile cesur bir görsellikle gerçekleştirilmiş. Aynı zamanda manken kaidelerin üzerine yerleştirildiği aydınlatılmış beyaz platform sayesinde vitrinde dramatik bir etki de yaratılmış.

 

Yorumlar

Yorum Mesajınız